Naše členská centra se vzdělávají: závěrečný report

V roce 2024 se v rámci střešního projektu Rodinného svazu ČR, financovaného z dotačního titulu Rodina MPSV, uskutečnily vzdělávací aktivity zaměřené na potřeby a očekávání členských center. Tato centra každoročně poskytují služby více než 26 500 uživatelům a 3 000 rodinám.
Projekt měl tři hlavní cíle: posílit kompetence v oblasti propagace aktivit a finančního zabezpečení, zlepšit organizační a komunikační dovednosti pracovníků center a zvýšit jejich schopnosti v oblasti prevence a sociální intervence.
Jednou z realizovaných aktivit byl lednový seminář s Mgr. Hanou Imlaufovou, který se věnoval práci s rodinou při hledání identity dítěte. Účastníci se zabývali různými determinanty identity, včetně pohlavní identity, a zaměřili se na to, jak efektivně podporovat rodiny v této citlivé oblasti. Květnový seminář ve Vranově u Brna vedl Pavel Krček a jeho tématem byla propagace aktivit s důrazem na digitální formy. Účastníci se naučili, jak efektivně prezentovat své programy s ohledem na cílové skupiny, využívat digitální kanály a umělou inteligenci pro tvorbu kampaní a reklamy.
V červnu se v Olomouci uskutečnilo školení Ing. Martiny Dlouhé zaměřené na finanční řízení organizací. Účastníci se věnovali správnému nastavení rozpočtů, samofinancování a sledování čerpání prostředků. Říjnový seminář v Dubu nad Moravou vedla PhDr. Radomíra Gillarová, Ph.D., a zabýval se komunikačními dovednostmi v problematických situacích s důrazem na evaluaci. Účastníci získali praktické dovednosti pro efektivní vedení workshopů a využívání zpětné vazby k dalšímu rozvoji.
Poslední z cyklu seminářů proběhl v listopadu online a věnoval se potřebě intervence. PhDr. Andrea Lásková se zaměřila na identifikaci signálů naznačujících potřebu zásahu, podání první pomoci a právní povinnosti v případě podezření na týrání, zanedbávání či zneužívání dítěte.
Všech seminářů se účastnili kmenoví pracovníci členských center, přičemž jejich očekávání a konkrétní potřeby byly podrobně zjišťovány. Počet účastníků byl v souladu s očekáváním, každého setkání se zúčastnilo 28 osob. Pořízené prezenční listiny a fotodokumentace potvrzují aktivní zapojení účastníků, přičemž evaluační dotazníky ukázaly vysokou spokojenost s aktuálností témat a možností navazování kontaktů pro neformální výměnu zkušeností. Každá aktivita obsahovala nejen vzdělávací část, ale také metodickou a individuální poradenskou složku. Na základě uskutečněných aktivit lze konstatovat, že všechny stanovené cíle projektu byly úspěšně dosaženy.








